Trening når gravid

Så du er gravid -gratulerer!

Da må du vel holde deg i ro og la treningen være..?

Neida, snarere tvert i mot!
Selvsagt skal du fortsette å holde deg i form.


(Jeg trener igjen og er kjempe glad for det!)
 

Se på hva Norsk HelseInformatikk, www.nhi.no, skriver;

Kvinner som er fysisk aktive under graviditeten opplever svangerskap og fødsel som enklere enn kvinner som ikke har drevet fysisk aktivitet i løpet av svangerskapet. De har bedre selvfølelse, øker mindre i vekt, har flere normale fødsler og færre komplikasjoner. Og de utvikler sjeldnere svangerskaps- eller barseldepresjoner. Videre er det vist at mild til moderat fysisk aktivitet forebygger graviditetsforgiftning.

Når moren har vært fysisk aktiv under svangerskapet, viser barnet mindre tegn til stress under fødselen, og allmenntilstanden er bedre. Det er ikke økt risiko for spontanaborter, tidlig fødsel eller vekstretardasjon i forbindelse med moderat fysisk aktivitet i svangerskapet. Undersøkelser viser heller ingen sammenheng mellom trening og fertilitet, medfødte misdannelser, uforklarlig fosterdød eller andre komplikasjoner. Flere undersøkelser viser en positiv sammenheng mellom moderat trening og fosterets vekst.

Så hva kan man gjøre når man er gravid?

Det er bedre å snu på situasjonen og se på hva man bør unngå, her er noen eksempler;

kontaktsporter, som feks håndball, fotball osv
øvelser liggende på ryggen etter 4. mnd
trening i varme temperaturer
buktrykk
aktiviteter hvor man har fall risiko
aktiviteter som krever hopping, løping osv

Det ALLER første du må gjøre er å klarere med legen din at det er ok for deg å trene.
Det finnes de som av ulike årsakert ikke kan trene underveis eller i deler av svangerskapet.
Så før du gjør noe, snakk med legen din.

Når det er gjort og du er good to go, da synes jeg du skal lytte på kroppen din og gjøre det du kjenner er behagelig.

Jeg for min del trener styrketrening, med noen restriksjoner, og noe kondisjonstrening (løper ikke).
Kjenn etter hva som fungerer for deg og juster deg deretter.
Dersom du ikke har trent før du ble gravid bør du kanskje ta det litt pent og ikke tro at dette er tiden for å komme i toppform.
Det vil kanskje merkes for de som har trent før svangerskapet at formen gradvis synker noe, at man ikke løfter like tungt eller holder ut like lenge, av naturlige årsaker.
LYTT TIL KROPPEN DIN og ta de signalene den gir:)

Men for all del, vær i aktivitet, det har både mor og barn godt av!

Heier på deg!

klem Kine

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

sunnmedkine

sunnmedkine

34, Fredrikstad

Kategorier

Arkiv

hits